Een goede toerist - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Gerald Janine - WaarBenJij.nu Een goede toerist - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Gerald Janine - WaarBenJij.nu

Een goede toerist

Door: Janine

Blijf op de hoogte en volg Gerald

31 Juli 2016 | Thailand, Chiang Mai

uit de TipsThailandgroep in t echt hebben ontmoet, naar een nabijgelegen waterval gegaan. Deze bestaat nog niet zo heel lang. Na een aardverschuiving zo'n 7 jaar geleden is deze nml pas ontstaan.
De weg er naartoe was de moeite alleen al waard! Wat een prachtig landschap waar je doorheen crossed zeg!

De waterval zelf vonden wij ielig en tegenvallen, maarja, de laatste watervallen die wij gezien hebben waren dan ook de mooiste van Luang Prabang in Laos, dus wellicht dat ons beeld wat vertekend is... Hahaha.

Daarna verder gereden, weggetje links, rechts, oh hier eens in en daar eens uit... De mooiste dingen voorbij zien komen en ineens waren wij bij Thom's Elephantcamp. Hier hebben wij de vorige keer onze olifantenrit gemaakt en nu hebben we ze even geknuffeld en bananen-verstoppertje gespeeld.
Men neme een kleine banaan in de hand, laat de olifant er even aan ruiken en je verstopt hem achter je rug... Olifant gaat er achteraan en voor je t weet heb je een slurfknuffel te pakken :-D.

Hupsa, opstijgen op de scooter en Bob en Annie gingen weer verder.
Frisje gedronken bij een treehouse guesthouse (6500 Baht p/n = € 165,-!!)
Liepen een paar zwerfkatjes rond, dus Nientje gelijk verkocht. Hier ligt duidelijk nog werk voor de kittenopvang ;-). Hoewel we wel merken dat er iets van een bewustwordingsproject heeft gedraaid hier in Thailand, want de overlast van honden en katten is echt minder dan voorheen.

In de ankers bij een leuk eettentje. FatCat... Met zo'n naam mochten we natuurlijk niet doorrijden. Alles zelf verbouwd aan groenten, kruiden, etc. Eitjes van Happy Chickens en duidelijk een worldmind.

Daarna door naar de hotsprings. Een van de velen rondom Pai, maar wij moesten natuurlijk weer uitkomen bij de duurste... Tja, dat krijg je als je zonder de Lonelyplanet op scootertocht gaat.
Verschillende niveaus qua temperatuur en jeetje wat is dat water warm zeg!! Wij dompelden ons onder in 35 graden en zijn daarna nog een rondje gelopen.
Hetgeen we echt even overgeslagen hebben als toerist, is het eitje koken in de hotspring... Ja echt waar!
Overal staan borden 'no egg boiling', behalve op het bovenste deel waar t water dan ook bijna kokend uit de grond komt en uit zichzelf al ruikt naar verrotte eieren door de zwavel!
We werden al misselijk van de lucht!

Toen vonden we t wel welletjes.
Rustig toerend terug naar Pairadise en nog even fijn een duik genomen in t zwemwater.
's Avonds durfde ik inmiddels wel weer echt goed voer aan en hebben we genoten van een fantastische pizza bij de enige echte Italiaan in Pai.
Angelo woont al jaren in Thailand en heeft ook al jaren het beste Italiaanse restaurant in Pai. Geweldig gegeten!!

Gisteren nog een dagje toeristje spelen! ;-)
Opstappen op de scooter was alleen even niet zo fijn!
Door de fantastische wegen en vooral ook de soepele vering van onze reuze goed onderhouden tweewieler, waren mijn poezelige billetjes en zitbotjes inmiddels bont en blauw geworden, dus iedere hobbel vervloekte ik Gerald de eerste 5 minuten. Tot t moment dat ze weer gevoelloos werden ;-).

We zijn naar de Chinese gemeenschap gereden, want we hadden gehoord dat als je daar omhoog gaat, je op een fantastisch uitkijkpunt komt.
Ja prachtig, zolang je er komen kunt... De weg gaat daar meerdere malen zó steil omhoog, dat ik meerdere keren af heb moeten stappen en zelf omhoog moest lopen, terwijl Gerald de scooter omhoog bracht!

Maar alle gekheid op een stokkie... Toen we eenmaal boven waren op het uitkijkpunt was het echt de moeite waard. Wat een waanzinnig uitzicht!
Zó wijds, zo mooi! De wolken hingen laag, het ene moment dreigde er regen en t volgende moment scheen de zon weer.
De grens met Birma om de hoek en toch zo ver weg.
En als je er aan komt betaal je 20 baht om op t uitkijkpunt te mogen komen, maar daarvoor krijg je wel gelijk onbeperkt Chinese jasmijnthee in prachtige kleine theepotjes met mini kopjes. Little China ;-)

Daarna terug richting centrum en aan de andere kant van het centrum geluncht bij Earth Tone. Wij hadden hun de dag daarvoor al zien zitten, maar toen gingen wij naar FatCat. :-)
EarthTone dus... Vergelijkbaar met het Arnhemse Rawsome.
Vegan, vegetarian, raw, glutenfree.
Gerald heeft genoten van een heerlijke pasta en ik van een rijstsalade.

Toen we na de lunch (rond15 uur) weer op de scooter stapten om verder te toeren, zagen we letterlijk de buien hangen. Gerald wilde nog een ijsje en toen we daarvan terug kwamen hebben we t gas vol open moeten gooien om droog thuis te komen.
Helaas, dat haalden we niet...
Zeiknat in 200 meter en dus tijd voor een 'duik'.

Tijdens een gastronomisch heerlijk Thais diner in t centrum kwamen we tot de conclusie dat Pai klaar is voor ons.
We hebben gedaan wat we wilden doen. Tijd om door te gaan.

Na t eten hebben we onze terugreis naar Chiang Mai geregeld voor vanmorgen.

10 uur vertrokken, 13 uur in Chiang Mai aangekomen.
De dames en heren op t busstation deden nog even hard hun best ons af te zetten, maar 1 dame had al het monsterbedrag van 20 baht pp genoemd voor de reis met de songtieuw naar de stad, dus vervolgens aankomen met 50 of 30 helpt dan niet echt ;-)

Eerst een lekkere bak koffie bij StarBucks, daarna een plekje zoeken. Lonelyplanet gecombineerd met TripAdvisor bracht ons via een aantal volle guesthouses uiteindelijk bij Thapae Gate Lodge. Van Duitse oorsprong en super eenvoudige doch functionele kamer voor 450 baht per nacht. Prima!

Eenmaal ingecheckt draaien we ons om en blijken we recht tegenover het guesthouse te zitten waar we in 2009 zaten! Hoe verzin je t!! :-D

Daarna gelijk even de praktische dingen geregeld. Onze kookcursus voor morgen en eindelijk de massage voor mij.
Want tja... Wie masseert de masseur...
Daar ik bij lange na niet iedereen zomaar aan mn lichaam toevertrouw, even navraag gedaan. Green Bamboo, zit om de hoek.
Uurtje rug, nek, schouders dmv Traditionele Thaise massage, voor het debiele bedrag van € 6,25.
Wat een fantastische massage!!
Een absoluut gekwalificeerde masseur en toen ik eenmaal terug kwam bij de guesthouse bleek Gerald kennis gemaakt te hebben met Rudi, mede-oprichter van Green Bamboo.
Ik was net klaar met te vertellen hoe fijn ik t had gehad, toen Rudi terug kwam. Gevolg; we hebben 2,5 uur gepassioneerd zitten praten over gezondheidszorg, traditionele geneeskunst en allopathische westerse geneeskunde, oude filosofieën op gezondheid, opleidingen, etc etc.

Gezien Rudi van oorsprong Duits is en een heel aantal jaren in Chiang Mai heeft gewoond, weet hij waar we wel en niet moeten zijn in Chiang Mai als t aan komt op eten. Morgen maar eens een fijn restaurant opzoeken.
Voor vandaag gaan we nu alsnog maar even naar de Sunday Market om te eten, gezien t inmiddels al bijna 21 uur is en we rammelende magen hebben ;-).

Tot snel!!

Liefs en Gerald en Janine

• 31 Juli 2016 - 22:14

Will:

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen :) Veel plezier in Chiang Mai. Knuff X